onsdag 24 oktober 2012

Alger Vs Angry ME!

Satt å googla lite hux flux på alger och kom in på en tråd på Plantswap där jag oftast hamnar :P
Hitta lite tips på att döda alger på kemisk väg och klicka mig vidare.
Sagt å gjort så tyckte ja d va dax å slå tillbaka mot mina kära skägg och toffs alger i 200 Liters karet.

Så jag blanda upp 1dl klorin med 20 dl vatten och börja doppa växter. Enligt dom artiklar jag läst skulle man doppa växterna ca 3-4 minuter för å se resultat medans jag såg resultat efter 30-60 sek. Se video. Jag doppa enbart växterna och inte deras rotsystem anledningen till varför jag gjorde så har jag ingen aning om men dom vart ju inte angripna å kändes väl mest rätt :)

Se även Dag 3 och resultat efter 11 dagar

Jag tog upp växterna så fort algerna bleknat, variera en del från växt till växt.
Efter att ha doppat växterna i klorinbadet sköljde jag av dom noga och gjorde en standard ansning på gamla / trasiga blad och plasera dom i badkaret och sköljde dom en extra gång.
Av nån anledning verka inte skägg algerna eller toffs algerna sätta sig på mina långsamväxande växter som java ormbunken och anubiasen så dom fick stanna i karet. Och karet ser "sådär" inspirerande ut -_-

Badade och sorterade i badkaret.


Döda alger :)



Mitt träd är algfritt igen ;)

För tidigare bilder på växterna med alger se http://aquaponta.blogspot.se/2012/10/alger.html

Så nu återstår bara å se om växterna klarat sig och fortsätter växa.
Min tanke bakom detta är att slippa vänta ut skiten och bli av med det fortare.
Sitter ju fortfarande lite toffsar och skit på rötter och stenar m,m. men hoppas på att växterna ska slå ut dom nu.
Tänke även införskaffa en dröse hornsärv å slänga i för å stjäla mer näring från algerna.
Blir förmodligen lite fler amanoräkor och siameser oxå i karet.

Ja ja fortsättning följer så kika in lite då å då :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar